27 d’octubre del 2016


Autieri SM. (2014)  “All in the family" Science in School, nº30 : 27-30.


Activitat pensada per aprendre genètica d’una manera divertida,  mitjançant l’estudi d’alguns trets morfològics humans de fácil observació  i que presenten un patró d’herència mendeliana (dit petit corbat, clotets a les galtes, forma del nas,  presència de pigues, forma dels lòbuls de les orelles, etc.)1.  

Pel seu contingut,  pot adreçar-se a 4t d’ESO en l’optativa de Biologia i Geologia.

Per dur a terme l’activitat, els estudiants comencen per examinar-se i seleccionar les seves pròpies característiques, determinant els  possibles genotips d’aquests caràcters. Les dades es recullen en  la Taula 1 que s’annexa en l’article.  A continuació,  els alumnes han de cercar  la “seva parella” entre els companys o companyes de classe, per formar una hipotètica família, deduir quins serán els genotips i fenotips de la descendència i representar-ho amb imatges elaborades per ells  mateixos.  Aquestes dades s’organitzaen en la  Taula 2.

L’autor adjunta una rúbrica d’avaluació on té en compte l’encert en la determinació dels genotips i fenotips dels progenitors i la seva descendència i la qualitat artística del dibuix familiar.

Aquesta tasca és interessant perquè és contextualitzada, potencia el treball col.laboratiu i és interdisciplinar. L’autor ens recorda però que els estudis genètics poden evidenciar secrets familiars. Per tant, cal ser molt curós amb els nostres alumnes. Davant de situacions contradictòries – i això pot passar, sobre tot, quan es treballa amb la herència dels grups sanguinis -  sempre ens queda el recurs de les mutacions espontànies o la influència del medi ambient en l’expressivitat d’un gen, per justificar aquell fenotip que no coincideix amb l’esperat.

En la mateixa línea, proposem  la webquest  Pots enrotllar la llengua? on, si bé també es tracten aquests continguts, el treball es duu a terme en grups de quatre i són els propis alumnes els que han de deduir els patrons d’herència dels caràcters estudiats en funció de les freqüències trobades en els companys de classe.

1 Tot i que els caràcters que normalment s’estudien en aquests tipus d’activitats no s’ajusten d’una manera tant  evident   a  patrons d’herència mendeliana,  la finalitat de la tasca  justifica aquest supòsit. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada