Abreu De Andrade V, Castello KM i Vianna Barbosa J. (2011). " Pajitex : una propuesta de modelo didáctico para la enseñanza de ácidos nucleicos". Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciències 8 (1) : 115-124.
Sovint, els
esquemes dels llibres sobre l’estructura de l’ADN no són la font més adient per
comprendre conceptes relacionats amb aquesta molècula. És difícil per l’alumnat
imaginar-se, a partir d’imatges representades en un pla, l’estructura en tres dimensions de l’ADN i , conseqüentment, comprendre els
processos en el que està implicat. La realització de models en tres dimensions,
permet treballar de forma dinàmica alguns conceptes relacionats amb aquesta
molècula, com l’estructura, la replicació, així com d’altres que se’n deriven,
com per exemple la biotecnologia, els
aliments transgènics i la teràpia gènica.
El model que
proposen els autors d’aquest treball pot aplicar-se tant 4t d’ESO en l’optativa de Biologia i Geologia com a 1r de Batxillerat.
Per dur a terme
la maqueta calen: dues tires de fil elàstic de 50 cm per representar la desoxirribosa, vuit canyes de refresc de quatre colors diferents per a cada una de les bases nitrogenades i una agulla.
Les canyes es
tallen en trossets d’uns 6 cm de longitud i s’uneixen una a una per un extrem amb
el fil elàstic, de tal manera, que entre un trosset de canya i el següent, es deixa
prou fil per fer un nus exterior que simularà l’àcid fosfòric. Es repeteix el procediment amb una altre tira
de fil i, posteriorment, s’ajunten les dues tires per les canyes simulant les
unions entre els nucleòtids (A/T i C/G). Després, es giren els dos extrems dels
fils amb el moviment de les mans en sentits oposats i s’obté així la conformació helicoidal de l’ADN.
A partir d’aquest model, poden simular-se els processos de replicació, transcripció, recombinació genètica, etc.
Els autors
conclouen que el grau de comprensió i de motivació dels alumnes envers aquests
conceptes es va veure notablement millorat construint aquesta maqueta tridimensional
d’ADN. A més, en aquest cas, el model presenta l’avantatge de ser més resistent,
segur i econòmic que els que s'elaboren habitualment en les aules.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada