27 de novembre del 2016


Ramon-Sala L. i Brusi D. (2015) "Erupciones en el laboratorio. Modelos analógicos de peligros volcánicos". Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (23.1): 96-106.





Els volcans són manifestacions de la dinàmica de la Terra que es revelen mitjançant la sortida a l’exterior de material rocós fos. Per la seva espectacularitat, són protagonistes freqüents tant de notícies, com de pel.lícules i documentals, constituint un dels temes més fascinants en l’estudi de les Ciències de la Terra. Per tant, la proposta que es descriu, pot adreçar-se als alumnes de Batxillerat que cursen aquesta matèria.

Quan es tracta de representar als estudiants com es manifesta un volcà en erupció, és freqüent recórrer al típic experiment en el que es construeix una maqueta del volcà a l’interior de la qual s’introdueix bicarbonat i, posteriorment, vinagre. El resultat es una reacció química en la que es forma acetat de sodi, aigua i CO2, que s’allibera en forma d’escuma que surt pel “cràter” del volcà. Aquest model però, transmet la idea de que l’erupció es produeix a causa d’una reacció química, mentre que, en la realitat, l’erupció és conseqüència d’un procés físic.

Els autors d’aquest treball proposen la creació de models analògics reproduibles que representin una simplificació de la realitat i que evitin transmetre models erronis. L’objectiu és ilustrar alguns factors, mecanismes i processos relacionats amb l’activitat eruptiva i els perills volcànics.

Les propostes didàctiques per dur a terme al laboratori són:

·         Com puja el magma
·         El paper dels gasos dissolts en l’erupció
·         La viscositat de la colada de lava
·         Les erupcions hidromagmàtiques
·         Les emanacions de gasos volcànics
·         Els lahars

La pràctica de les diferents activitats permet treballar els conceptes de perill i risc volcànic d’una manera atractiva i motivadora per l’alumnat i més acord amb la realitat d’aquest procés geològic.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada