18. Els bacteris del nitrogen: propostes per estudiar els cicles biogeoquímics
Lopez JP, Boronat R. (2015). "Aspectos básicos de la fijación de nitrógeno atmosférico por parte de bacterias. Estudio en el laboratorio de educación secundaria". Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13 (1) : 203-209.
Malgrat que els cicles biogeoquímics i la microbiologia es treballen a diferents nivells de l'ESO, la fixació del nitrogen atmosfèric a les lleguminoses per part dels bacteris - tot i ser d'una gran importància en el camp de l'agricultura - no és un procés gaire conegut pels estudiants.
En aquest treball, els autors proposen una activitat pràctica que permet observar els bacteris presents en el nòduls de les arrels de les faves (Vicia faba). Pel nivell dels seus continguts, considerem que aquesta experiència seria adequada tant en Biologia i Geologia de 4t d'ESO, com a Biologia de 2n de Batxillerat.
El procediment de l'activitat és força senzill:
1. Rentar arrels de faveres amb aigua clorada per eliminar altres microorganismes del sòl
2. Tallar els nòduls en cubs de 2 mm d'aresta i introduir-los en un tub d'assaig
3. Afegir 1 mL formaldehíd al 3% i deixar que es fixin les estructures durant 24 hores a 4ºC
4. Prendre els cubs i posar-los en un vidre de rellotge amb blau de metilè al 1% durant 5 minuts
5. Rentar diverses vegades amb aigua
6. Posar els cubs en un portaobjectes, cobrir i aixafar suaument
7. Observar a 1000 augments amb oli d'immersió
Els resultats s'observen en la següent imatge:
En la mateixa línia, proposen una activitat d'indagació sobre el cicle del nitrogen on es presenta una situació en un context quotidià on l'alumne caldrà que instrumentalitzi els seus coneixements per resoldre un problema que se li planteja, en aquest cas, en un aquari:
En aquestes activitats es treballa la competència científica, s'aprofundeix en conceptes tals com la simbiosi i els cicles biogeoquímics i es reforça la idea de que els bacteris no sempre són sinònims de malalties sinó que molts d'ells juguen un paper molt important en les nostres vides, contribuint, entre altres processos, a mantenir l'equilibri dels ecosistemes.
Lopez JP, Boronat R. (2015). "Aspectos básicos de la fijación de nitrógeno atmosférico por parte de bacterias. Estudio en el laboratorio de educación secundaria". Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13 (1) : 203-209.
Fig. 1.- Nòduls en arrel d'una lleguminosa |
Malgrat que els cicles biogeoquímics i la microbiologia es treballen a diferents nivells de l'ESO, la fixació del nitrogen atmosfèric a les lleguminoses per part dels bacteris - tot i ser d'una gran importància en el camp de l'agricultura - no és un procés gaire conegut pels estudiants.
En aquest treball, els autors proposen una activitat pràctica que permet observar els bacteris presents en el nòduls de les arrels de les faves (Vicia faba). Pel nivell dels seus continguts, considerem que aquesta experiència seria adequada tant en Biologia i Geologia de 4t d'ESO, com a Biologia de 2n de Batxillerat.
El procediment de l'activitat és força senzill:
1. Rentar arrels de faveres amb aigua clorada per eliminar altres microorganismes del sòl
2. Tallar els nòduls en cubs de 2 mm d'aresta i introduir-los en un tub d'assaig
3. Afegir 1 mL formaldehíd al 3% i deixar que es fixin les estructures durant 24 hores a 4ºC
4. Prendre els cubs i posar-los en un vidre de rellotge amb blau de metilè al 1% durant 5 minuts
5. Rentar diverses vegades amb aigua
6. Posar els cubs en un portaobjectes, cobrir i aixafar suaument
7. Observar a 1000 augments amb oli d'immersió
Els resultats s'observen en la següent imatge:
Fig. 2.- Bacteris dels nòduls de les arrels d'una favera |
En la mateixa línia, proposen una activitat d'indagació sobre el cicle del nitrogen on es presenta una situació en un context quotidià on l'alumne caldrà que instrumentalitzi els seus coneixements per resoldre un problema que se li planteja, en aquest cas, en un aquari:
Activitat d'indagació sobre el cicle del nitrogen |
En aquestes activitats es treballa la competència científica, s'aprofundeix en conceptes tals com la simbiosi i els cicles biogeoquímics i es reforça la idea de que els bacteris no sempre són sinònims de malalties sinó que molts d'ells juguen un paper molt important en les nostres vides, contribuint, entre altres processos, a mantenir l'equilibri dels ecosistemes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada