26 de febrer del 2017

17. Si us plau, quan entreu a classe..... engegueu el mòbil !

Leiva S. (2016). "Arbolapp, o com treballar amb el telèfon mòbil amb els alumnes de ciències naturals". Ciències, 32: 2-4.




Diferents estudis demostren que l’ús dels dispositius mòbils a l’aula fa augmentar l’ interès per  les ciències, proporcionant habilitats i actituds cap el mètode científic, a més de fomentar la construcció social de l’aprenentatge, l’adquisició de coneixement i l’augment de la motivació.  Tot i amb això, el seu ús com a recurs educatiu encara no està gaire establert. Entre les causes principals d’aquesta situació,  destaquen la reticència de la seva aplicació per gran part del professorat, que el relaciona amb la distracció i la pèrdua de temps,  l’escassa formació dels docents en les noves tecnologies, el poc temps destinat a l’elaboració de recursos tecnològics i els problemes econòmics dels centres per implantar aquestes eines educatives.

Aquest treball mostra l’ús didàctic dels telèfons mòbils per estudiar les claus dicotòmiques i classificar els arbres de l’escola mitjançant l’aplicació Arbolapp. Creada pel Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), Arbolapp es pot descarregar gratuïtament, i inclou informació sobre 118 espècies d’arbres dels boscos i hàbits naturals d’Espanya, Portugal, Andorra i les Illes Balears. L’aplicació mostra les espècies organitzades en 98 fitxes amb fotografies, mapes de la seva localització, un text descriptiu i altres curiositats, a més d’un glossari amb tots els termes tècnics que es treballen.

Imatge de l'aplicació Arbolapp

L’experiència es va dur a terme en un grup d’estudiants de 1r d’ESO.  L’activitat consistia en emplenar una fitxa lliurada prèviament per la professora on s’indicaven les dades que havien de recollir de les diferents espècies d’arbres del centre. Com que un cop descarregada l’aplicació no cal disposar de  connexió a Internet, els alumnes van poder treballar de forma autònoma pel pati. A més, es va proposar continuar la tasca fora del centre, classificant alguns arbres del municipi. En aquest cas, es va demanar que realitzessin l’activitat en família, fet que va fer augmentar el protagonisme de l’alumne i millorar les seves competències.

La valoració final de l'autora és molt positiva, destacant el treball autònom, l’ intercanvi d’idees i la implicació de la família en el procés d’aprenentatge dels fills en una etapa de canvis important, com és l’inici de l’educació secundària.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada