11 de febrer del 2017


Martínez Aznar, Mª M., Bárcena Martí, A.I.. (2013) "Una actividad de indagación en el aula de diversificación: Es beneficioso masticar bien para realizar una buena digestión?"  Educación Química EduQ 14: 19-28.






Habitualment, la metodologia utilitzada a les aules de secundària per a l’ensenyament de les ciències és de tipus deductiu, de manera que el professor sovint exposa les lleis i les teories científiques per tal de que, posteriorment, els alumnes  realitzin exercicis aplicant els continguts apresos.  Investigacions neurològiques i psicològiques recomanen però altres metodologies, com els mètodes inductius, que no solament permeten aprofundir més en el coneixement i afavorir el desenvolupament intel·lectual dels alumnes, sinó que també fomenten l’interès cap a la ciència. En les activitats basades en la inducció, els alumnes s'enfronten a un desafiament i cal que aprenguin que els hi fa falta per poder resoldre’l.

El treball mostra el desenvolupament d’una activitat d’indagació a partir del plantejament d’una qüestió: “És beneficiós mastegar bé per fer una bona digestió?”.

L’activitat es va realitzar en nou alumnes de 3r d’ESO de l’aula de diversificació curricular de l’INS de Torrejón d’Ardoz. La classe es va dividir en dos grups que van proposar la mateixa hipòtesi: “A més masticació, major facilitat per a la transformació dels aliments en nutrients”.

Per contrastar la hipòtesi, cada grup va plantejar una estratègia diferent: Un grup va proposar utilitzar un líquid comercial com el de l’estómac (àcid clorhídric), mentre que l’altre, es va decantar per la Coca-Cola. En ambdós casos, els alumnes van deixar en remull en el líquid triat,  l’aliment sencer i l’aliment trossejat per esbrinar quin desapareixia primer. Al llarg de l’experiència, van anar sorgint diferents conceptes com ara: la digestió mecànica, la digestió química i el reactiu limitant, convertint als alumnes en protagonistes del seu propi procés  d’aprenentatge.

Els autors conclouen que els alumnes adquireixen més confiança quan es planteja una situació propera a ells. A més, en el cas d’aquesta tipologia d’alumnat,  que sovint es mostra reticent a expressar-se tant per escrit com oralment,  s’observa que se sent més còmode i inclús s'engresca en participar en debats per discutir els resultats obtinguts amb la resta dels companys.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada