15. Estudiant l'àtom en context
Marchán-Carvajal I, Sanmartí N. "De com l'àtom es va fer útil i ensenyable". (2014). Educació Química EduQ (19): 26-32.
Marchán-Carvajal I, Sanmartí N. "De com l'àtom es va fer útil i ensenyable". (2014). Educació Química EduQ (19): 26-32.
La
construcció del coneixement químic per part dels estudiants no és una tasca
senzilla. A les dificultats intrínseques i terminològiques de la pròpia
matèria, cal afegir les idees i models mentals que han anat construint al llarg
del seu propi procés d’aprenentatge.
L’objectiu
de la química, i en general de la ciència, no s’ha de limitar a l’assimilació
de fets, teories, fórmules i equacions, sinó que cal enfatitzar en la
importància que aquest conjunt interelacionat de coneixements té per a la
nostra vida quotidiana i per al nostre futur. Per tant, és molt important
mantenir la connexió entre el coneixement teòric i el món real.
Una
de les unitats més difícils d’abordar és l’àtom, donat que sovint s’utilitzen
models didàctics molt abstractes pels estudiants. En aquest treball es presenta
una proposta didàctica en la qual el coneixement de l’estructura atòmica és
rellevant i proper a la vida quotidiana de l’alumnat.
La
unitat didàctica de l'article s'adreça als alumnes de 3r i 4t d'ESO en la matèria de Física i
Química. La seva planificació es resumeix així:
A
la taula s’observa com els continguts que es van introduint es relacionen amb
situacions conegudes pels alumnes, com ara el tractament del càncer, la datació
de restes arqueològiques amb carboni 14
o les centrals nuclears, entre altres.
La
seqüència d’aprenentatge dels diferents conceptes es duu a terme proposant un
seguit d'activitats: recerca per internet dels models atòmics, estudi
de la taula periòdica, discussió de notícies sobre la datació de les restes
d’un dinosaure, proposta d’experiments per demostrar
fraus publicitaris relacionats amb la temàtica, entre altres.
El
final de l’article recull algunes de les reflexions que van manifestar els alumnes
en acabar la unitat que mostren la validesa d’aquesta proposta didàctica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada