20 de gener del 2017

15. Estudiant l'àtom en context

Marchán-Carvajal I, Sanmartí N. "De com l'àtom es va fer útil i ensenyable". (2014). Educació Química EduQ (19): 26-32.





La construcció del coneixement químic per part dels estudiants no és una tasca senzilla. A les dificultats intrínseques i terminològiques de la pròpia matèria, cal afegir les idees i models mentals que han anat construint al llarg del seu propi procés d’aprenentatge.

L’objectiu de la química, i en general de la ciència, no s’ha de limitar a l’assimilació de fets, teories, fórmules i equacions, sinó que cal enfatitzar en la importància que aquest conjunt interelacionat de coneixements té per a la nostra vida quotidiana i per al nostre futur. Per tant, és molt important mantenir la connexió entre el coneixement teòric i el món real.

Una de les unitats més difícils d’abordar és l’àtom, donat que sovint s’utilitzen models didàctics molt abstractes pels estudiants. En aquest treball es presenta una proposta didàctica en la qual el coneixement de l’estructura atòmica és rellevant i proper a la vida quotidiana de l’alumnat.


La unitat didàctica de l'article s'adreça als alumnes de 3r i 4t d'ESO en la matèria de Física i Química. La seva planificació es resumeix així:




A la taula s’observa com els continguts que es van introduint es relacionen amb situacions conegudes pels alumnes, com ara el tractament del càncer, la datació de  restes arqueològiques amb carboni 14 o les centrals nuclears, entre altres.

La seqüència d’aprenentatge dels diferents conceptes es duu a terme proposant un seguit d'activitats: recerca per internet dels models atòmics, estudi de la taula periòdica, discussió de notícies sobre la datació de les restes d’un dinosaure, proposta d’experiments per demostrar fraus publicitaris relacionats amb la temàtica,  entre altres.

El final de l’article recull algunes de les reflexions que van manifestar els alumnes en acabar la unitat que mostren la validesa d’aquesta proposta didàctica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada