L’ensenyament de
la ciència resulta més engrescador quan es basa en experiències quotidianes.
Una proposta atractiva per ensenyar fenòmens relacionats amb la ciència és
incorporar a l’aula processos culinaris. Els diferents procediments que es
donen a la cuina poden classificar-se en químics, si es produeixen canvis irreversibles
en la composició dels aliments, com per exemple quan fem un ou dur, o físics, que
són canvis reversibles, com ara fondre xocolata al bany maria.
Els autors del
treball mostren un taller de ciència i cuina adreçat a alumnes de secundària. En concret es realitzen activitats sobre
l’osmosi i la cocció.
Per treballar el
concepte d’osmosi es planteja als alumnes els següents objectius: conèixer el
procés de l’osmosi, investigar-ne les aplicacions a la cuina i reflexionar
sobre els processos culinaris en els quals intervé.
Abans de
començar, els alumnes construeixen una maqueta amb peces de Lego de diferents colors per tal de representar
com es dona el procés de l’osmosi. Després, es demana que esbrinin que passarà
si posen sucre damunt les maduixes o bé si es bullen patates amb poca aigua i
molta sal, processos on l’osmosi s’evidencia per la pèrdua d’aigua dels
aliments. En el cas de les maduixes per trobar-se envoltades d’elevades
concentracions de sucre i en el cas de les patates per igualar l’elevada
concentració externa de sal.
Respecte la cocció, els autors treballen les reaccions de Maillard i la carameli.lització. En aquest cas, també proposen la construcció de maquetes de Lego per visualitzar millor el dos processos. El primer cas correspon a les reaccions que tenen lloc quan s’afegeix sucre a una barreja d’aminoàcids, mentre que la carameli.lització es produeix quan s’escalfen només sucres sobre un punt de fusió. El resultat són diferents compostos que absorbeixen la llum i donen color.
Fig. 1.- Patates cobertes amb aigua i molta sal |
Fig. 2.- Les patates anteriors després de bullir durant 20 minuts |
Respecte la cocció, els autors treballen les reaccions de Maillard i la carameli.lització. En aquest cas, també proposen la construcció de maquetes de Lego per visualitzar millor el dos processos. El primer cas correspon a les reaccions que tenen lloc quan s’afegeix sucre a una barreja d’aminoàcids, mentre que la carameli.lització es produeix quan s’escalfen només sucres sobre un punt de fusió. El resultat són diferents compostos que absorbeixen la llum i donen color.
Una manera
divertida de construir coneixements científics a través de fenomens culinaris,
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada