11 de setembre del 2016

3. On es conservaran millor els medicaments?


Romero Ariza M. i cols. (2016) "¿Lana o metal? Una propuesta de aprendizaje por indagación para el estudio de las propiedades térmiques de materiales comunes". Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencies. Vol 15 nº 2:297-311.




L’ensenyament de les ciències es redueix molt sovint a una transmissió d’informació que no treballa les capacitats que permeten als alumnes  utilitzar els coneixements en la seva vida quotidiana. Per tal de facilitar l’ aprenentatge significatiu dels models científics, els autors d’aquest treball han dissenyat una activitat d’indagació que promou l’aprenentatge de les ciències per investigació. Pels continguts tractats, l'activitat pot treballar-se a Ciències Naturals de 2n d'ESO.

La proposta d'aprenentatge es presenta amb la lectura d’un text on l’alumne s’ha d’imaginar que està implicat en la missió de rescat d’un accident aeri. La seva funció serà mantenir uns fàrmacs molt delicats  a baixa temperatura, disposant, únicament, de caixes metàl.liques i mantes de llana. L’alumne ha de triar on es conservaran millor els medicaments, si dins les caixes o coberts per les mantes. A continuació, haurà d’ argumentar  científicament la decissió presa i formular hipòtesis sobre que passaria si hagués optat per una altra opció. L'activitat es duu a terme a l'aula en grups de tres o quatre persones si bé també pot proposar-se que comprovin experimentalment al laboratori les seves hipòtesis.

Després de realitzar l’activitat, la majoria dels alumnes van ser capaços d’explicar adequadament les propietats tèrmiques de la llana i els metalls, evidenciant la validesa de l’activitat per superar concepcions prèvies errònies i potenciar la formulació de preguntes, investigar fenòmens i apreciar el valor dels models i explicacions científiques per interpretar el món que ens envolta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada