Una de les grans finalitats de l'educació científica és el desenvolupament del pensament crític. Malgrat tot, factors com ara la complexitat del propi concepte, l'ensenyament de la ciència com un conjunt de fets que es consideren inqüestionables o la manca de recursos, determinen que no sigui molt habitual treballar-lo a l'aula.
L'article analitza tres estratègies didàctiques aplicades a alumnes d'ESO i Batxillerat on es tracten situacions quotidianes relacionades amb la salut, amb l'objectiu d'ajudar als estudiants a desenvolupar competències científiques. Les estratègies són: 1) Anàlisi d'anuncis publicitaris, 2) Tractament de la informació en internet i 3) Jocs de rol.
1) Anàlisi d'anuncis publicitaris: L'activitat consisteix en visualitzar anuncis publicitaris on la ciència estigui present i dur a terme un debat utilitzant com a punt de partida una sèrie de preguntes, la resolució de les quals pot conduir a realitzar tota una altra sèrie de tasques. Un exemple típic seria visualitzar l'anunci d'un conegut aliment probiòtic. Durant l'activitat es duu a terme l'anàlisi crític de la informació, es valora la fiabilitat dels arguments, es treballa la presa de decisions i la utilització d'un llenguatge adequat, entre altres.
2) Tractament de la informació en internet: En aquest cas, els alumnes investigant la influència d'algunes drogues en l'aparició de càries dental, desenvoluparan la capacitat d'analitzar críticament la informació trobada a internet. Amb aquest objectiu, caldrà que cerquin informació fiable, com a mínim, de tres fonts diferents. Per a cada una d'elles hauran d'anomenar els responsables de la web, la fiabilitat i justificar el perquè de la seva elecció.
El pensament crític és una de les competències clau que menys es treballa a les classes de ciències. Les activitats descrites en l'article són de fàcil aplicació a l'aula i contribueixen a formar alumnes capaços d'analitzar d'una manera crítica una situació o informació determinada, per poder dur a terme, en un futur, decisions racionals i responsables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada