Mitosi i meiosi són processos cel.lulars complexos que sovint presenten dificultats per ser entesos pels alumnes. Donat que són recurrents en els diferents nivells de l’ESO i el Batxillerat, cal utilitzar estratègies metodològiques adequades que afavoreixin l’aprenentatge de manera significativa i no memorística com acostuma a passar.
L’autor de l’article
proposa una activitat d’indagació on els alumnes, interpretant el paper de
científics, han d’analitzar tota una sèrie de biòpsies procedents de pacients
oncològics ficticis, sotmesos a diferents tractaments anti-tumorals
experimentals.
L’activitat es va
treballar a Biologia i Geologia de 4t d’ESO en dos instituts de secundària
diferents, on les tasques es van allargar entre un curs acadèmic i dos, segons la versió del projecte fos menys o més extensa, respectivament.
Les estratègies
didàctiques utilitzades per l’autor són molt variades, destacant la lectura de treballs
científics, les pràctiques al laboratori, les anàlisis de les dades, la discussió dels resultats, l'elaboració d’articles i la reflexió final de l’experiència.
El projecte passa pels diferents processos relatius a la creació del coneixement científic, facilita l’adquisicó d’habiliats de l’alumnat per fer-se preguntes, dissenyar experiències i analitzar-ne les dades. A més, utilitza diferents canals d’accés al coneixement (textos, pràctiques, documents, debats..) i promou formats comunicatius diversos així com diferents organitzacions socials a l’aula.
Fig 2.- Concepcions prèvies (columnes) i canvis produïts (fletxes) |
Per últim assenyalar
que aquest projecte genera un context que dona sentit a les activitats que fa
l’alumne i els hi acosta la ciència i els científics, afavorint-ne una visió més propera a la realitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada