20 de gener del 2018

27.  Investigant el càncer a l'escola: un context per estudiar la mitosi

Domènech, J. (2016). “Drug Research: una secuencia contextualizada de indagación sobre mitosis, cáncer y creación del conocimiento científico". Investigación en la escuela, 88: 93-111. 




Mitosi i meiosi són processos cel.lulars complexos que sovint presenten dificultats per ser entesos pels alumnes. Donat que són recurrents en els diferents nivells de l’ESO i el Batxillerat, cal utilitzar estratègies metodològiques adequades que afavoreixin l’aprenentatge de manera significativa i no memorística com acostuma a passar.

L’autor de l’article proposa una activitat d’indagació on els alumnes, interpretant el paper de científics, han d’analitzar tota una sèrie de biòpsies procedents de pacients oncològics ficticis, sotmesos a diferents tractaments anti-tumorals experimentals.

L’activitat es va treballar a Biologia i Geologia de 4t d’ESO en dos instituts de secundària diferents, on les tasques es van allargar entre un curs acadèmic i dos,  segons la versió del projecte fos menys o més extensa, respectivament.

Les estratègies didàctiques utilitzades per l’autor són molt variades, destacant la lectura de treballs científics, les pràctiques al laboratori, les anàlisis de les dades, la discussió dels resultats, l'elaboració d’articles i la reflexió final de l’experiència.



Fig.1.- Fitxa de treball  proporcionada als alumnes 


El projecte passa pels diferents processos relatius a la creació del coneixement científic, facilita l’adquisicó d’habiliats de l’alumnat per fer-se preguntes, dissenyar experiències i analitzar-ne les dades. A més, utilitza diferents canals d’accés al coneixement (textos, pràctiques, documents, debats..) i promou formats comunicatius diversos així com diferents organitzacions socials a l’aula.


Fig 2.- Concepcions prèvies (columnes) i canvis produïts (fletxes)


Per últim assenyalar que aquest projecte genera un context que dona sentit a les activitats que fa l’alumne i els hi acosta la ciència i els científics, afavorint-ne una visió més propera a la realitat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada