Barker J and Philip J. (2013) “Phylogenetics of man-made objects: simulating evolution in the classroom” Science in School, nº 27: 27-31
La filogènia estudia les relacions
evolutives entre els organismes i tracta d’establir línies, similars als arbres
genealògics, on es reflecteix la descendència i el grau de parentiu entre uns i
altres grups d’éssers vius. Aquestes línies es denominen filogenètiques.
L’activitat que mostrem té com objectiu
comprendre que és un arbre filogenètic a
partir de crear-ne un amb diferents objectes, utilitzant com a criteri la seva
morfologia. L’arbre genealògic que es produirà serà artificial ja que els
objectes emprats no han evolucionat uns dels altres, però és una manera
senzilla i entretinguda de poder entendre com s’estableixen les relacions
evolutives.
Si bé la genètica molecular i el concepte
d’evolució no es treballen fins a 4t
d’ESO, pensem que aquesta proposta pot ser també d’utilitat a 1r d’ESO en l’estudi de la biodiversitat
dels éssers vius i el registre fòssil.
Per dur a terme l’activitat farem grups
de quatre alumnes i els hi repartirem objectes metàl.lics com els que es mostren en
aquesta imatge. Si no tenim els objectes, podem fer fotocòpies dels seus
dibuixos.
1. Els organismes que més s’assemblen estan més relacionats.
2. L’evolució és el resultat de petits canvis estructurals (i
funcionals), a vegades més grans, que s’han anat acumulant gradualment.
3.En general, formes més simples donen lloc a formes més
complexes i les formes més petites a les més grans, tot i que poden haver-hi
excepcions.
4. Els processos evolutius no van marxa enrere, però si es poden perdre estructures especialitzades
S’espera que cada grup faci les seves
pròpies línies evolutives, tot i que l’article mostra les solucions més
probables.
Si l’activitat es realitza en alumnes
de 4t d’ESO o inclús de 2n Batxillerat, es poden treballar conceptes com l’evolució divergent,
convergent i paral.lela.
En el cas de que no es disposi d’aquests
objectes metàl.lics, poden utilitzar-se diferents tipus de pasta (macarrons,
espirals, llacets...) o inclús galetes variades, tot i que en aquest darrer cas,
el més probable és que vagin desapareixen els organismes a mesura que avanci l’activitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada