23. Estudiem la Paleontologia amb el cinema
Romero D, Fesharaki O, Garcia B. (2014) "Películas de trasfondo paleontológico: análisis científico y propuestas didácticas". Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, nº 22 (2):167-176.
Romero D, Fesharaki O, Garcia B. (2014) "Películas de trasfondo paleontológico: análisis científico y propuestas didácticas". Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, nº 22 (2):167-176.
La
Paleontologia és una disciplina poc representada en el nostre sistema educatiu,
tot i que els temes relacionats amb ella, com ara els dinosaures o els primers
homínids, desperten gran interès en la
nostra societat. Un dels motius, podria ser la difusió que se’n fa d’ells en els mitjans
audiovisuals, com ara les pel.lícules.
Per tal
de valorar si les pel.lícules són útils com a eina educativa en aquest àmbit, els
autors van estudiar 38 pel.lícules de temàtica paleontològica. La primera tasca
va ser classificar-les en funció de l’era geològica on estaven
contextualitzades. Després, es van analitzar diferents aspectes, com ara si la representació
de l’anatomia dels organismes era correcta, si la terminologia utilitzada era l’adequada,
etc., puntuant 0, 1 o 2, segons si l’aspecte valorat
no es complia mai (0), es complia en alguns casos (1) o sempre (2).
Taula 1.- Descripció dels aspectes analitzats a les pel.lícules |
L’estudi
demostra que els principals errors es comenten en els aspectes relacionats amb
l’aparició de la vida a la Terra. La causa, segons els autors, pot ser la necessitat que té el cinema de transmetre
emocions, fet que fa cohabitar l’home amb espècies amb les quals no va coexistir
mai. També es destaca la incorrecta assignació temporal dels dinosaures,
probablement degut a que la seva espectacularitat passa per sobre d’aquest aspecte.
Taula 2.- Llista de pel.lícules i aspectes valorats |
Quan
comparem el rigor científic i la qualitat artística de les pel.lícules,
únicament es poden destacar tres d’elles: En
busca del fuego, Ponyo en el acantilado i Viaje a la prehistòria; encara
que, de la resta, els autors en treuen profit, proposant diferents activitats
per l’ESO i el Batxillerat.
La Paleontologia està mal representada en el cinema on no es dona una visió fiable i continua de l’evolució de la vida al llarg de la història de la Terra. Malgrat tot, poden utilitzar-se com elements motivadors. Segons els autors, caldria però millorar els coneixements de l’espectador per tal de que pogui discernir si el que ha visualitzat s’apropa o no a la realitat científica, fet que s’aconseguiria ensenyant aquesta disciplina a l’Educació Primària i Secundària.
La Paleontologia està mal representada en el cinema on no es dona una visió fiable i continua de l’evolució de la vida al llarg de la història de la Terra. Malgrat tot, poden utilitzar-se com elements motivadors. Segons els autors, caldria però millorar els coneixements de l’espectador per tal de que pogui discernir si el que ha visualitzat s’apropa o no a la realitat científica, fet que s’aconseguiria ensenyant aquesta disciplina a l’Educació Primària i Secundària.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada