22. Criant dragons: una activitat per treballar l'herència mendelina
Tellinghuisen P. (2011) "Breeding dragons: investigating Mendelian inheritance". Science in School, nº 18: 40-44.
Tellinghuisen P. (2011) "Breeding dragons: investigating Mendelian inheritance". Science in School, nº 18: 40-44.
Diferents investigacions demostren que els estudiants presenten sovint dificultats per comprendre molts conceptes sobre genètica així com per entendre els diferents mecanismes relacionats amb la transmissió de l’herència biològica.
Els autors del treball proposen una experiència senzilla i entretinguda que permetrà als alumnes comprendre com es transmeten els caràcters que segueixen un patró d’herència mendeliana.
Pel seu
contingut, l’activitat pot adreçar-se a estudiants de Biologia i Geologia de 4t d’ESO
.
L’activitat es
duu a terme després de recordar que l’ADN
és l’estructura que conté la informació genètica de l’individu i que el seu
empaquetament dona lloc als cromosomes. Tot seguit, es reparteix el material
per estudiar l’herència mendeliana utilitzant com a progenitors de l’estudi un
parell de dragons imaginaris. L’experiència es realitza tal i com es detalla a continuació:
· 1) Repartir als estudiants
14 cromosomes roses i 14 cromosomes blaus que representaran el
material genètic d’un dragó femella i d’un dragó mascle, respectivament. Aquests
cromosomes, fets de paper, tenen
diferent longitud i contenen cada un d’ells un gen concret codificat per dos al·lels.
Els caràcters dominants, indicats per una lletra majúscula, són: capacitat de expirar foc, presentar quatre dits, mostrar cinc punxes a la cua, tenir la cua vermella, cos de color blau, ales vermelless i presència de banyes (Fig 1). L’al·lel recessiu indica l’absència
dels caràcters anteriors i es representa per la mateixa inicial en minúscula.
Fig.1.- Cromosomes del pare (blau) i de la mare (rosa) del dragó |
· 2) Tombar els cromosomes més llargs (dos del pare i
dos de la mare) i triar a l’atzar un cromosoma de cada progenitor. Seguidament, repetir l’experiència amb
la resta de parelles de cromosomes. Després, girar els set parells
de cromosomes, que representen el
genoma de la cria, i emplenar una
taula amb el genotip i fenotip del nou dragó.
· 3)Interpretar els
resultats i dibuixar el dragó en funció del fenotip que presenta.
Fig 2.- Possibles genotips i fenotips |
Pot ampliar-se l’activitat afegint caràcters codominants, com per exemple el color del dragó.
L’ensenyament i l’aprenentatge
de la genètica mendeliana és un dels aspectes que presenta una dificultat destacada
dins dels continguts que s’inclouen en el currículum de ciències. Si tenim en
compte que els conceptes relacionats amb la genètica estan cada cop més presents
a la vida quotidiana, materials educatius com el descrit poden ser de gran
utilitat per aconseguir una millor comprensió d’aquesta temàtica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada